warsztat

Jak bezpiecznie i prawidłowo sortować odpady z warsztatu samochodowego?

O tym, że środowisko jest zanieczyszczone wie chyba każdy. Trzeba oczywiście zdawać sobie sprawę, że za poziom zanieczyszczenia odpowiada każdy z nas, jednak przedsiębiorstwa zdecydowanie bardziej. Odpowiednie sortowanie odpadów i ich składowanie może zmniejszyć degradację, jednak trzeba pamiętać o zastosowaniu odpowiednich przegród i odległości od budynku użytkowego. Dziś doradzimy Wam jak prawidłowo segregować odpady z warsztatu samochodowego.

Trochę o teorii w kilku zdaniach

narzędziaKilka lat temu została przeprowadzona kontrola w warsztatach samochodowych w Warszawie i niestety jej wyniki były zatrważające. Otóż jak się okazało ponad 1/3 sprawdzonych warsztatów nieodpowiednio przechowywała czy składowała odpady. Protokoły sporządzone przez strażników miejskich wskazywały, że nie tylko nie segregowano odpadów, ale również przechowywano je w niewłaściwych miejscach i w niewłaściwy sposób, co stanowiło zagrożenie przeciwpożarowe, ale mogło prowadzić także do samozapłonu. Najbardziej przerażający był jednak fakt, że w niektórych warsztatach ujawniono, że wszelkie oleje odpadowe, a także odpady ciekłych paliw były spalane w piecu, co prowadziło do bardzo dużego zanieczyszczenia. Tutaj trzeba pamiętać, że wszelkiego rodzaju przepracowane oleje mogą być tylko składowane w spalarniach, gdzie zostają zutylizowane.

Prowadzenie ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów

Wszystkie warsztaty samochodowe zobligowane są do prowadzenia ewidencji odpadów i to zarówno ewidencji ilościowej, jak i jakościowej. Przedsiębiorcy zobowiązani są do złożenia u marszałka województwa sprawozdania dotyczącego tzw. korzystania ze środowiska i z tego tytułu muszą zapłacić odpowiednie opłaty. Co roku należy także składać raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami. Odpowiednia segregacja odpadów musi być także zachowana i tutaj niezbędne jest prowadzenie ścisłej ewidencji odpadów, która musi być zgodna z katalogiem przyjętym przez Ministra Środowiska. Należy podać wszelkie dane dotyczące ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów. Jeżeli ilość odpadów uważanych za niebezpieczne wynosi powyżej 1 tony, a odpadów innych niż niebezpieczne powyżej 5 tys. ton, to należy uzyskać pozwolenie do wytwarzania odpadów. Dodatkowo nie należy mieszać odpadów komunalnych z przemysłowymi. Trzeba również uzyskać pozwolenie wodno-prawne na odprowadzanie ścieków przemysłowych do obcej kanalizacji. Każdy właściciel musi regularnie składać sprawozdania, ubiegać się o decyzje administracyjne i regularnie prowadzić rejestry.

Ochrona przeciwpożarowa w warsztacie samochodowym – o czym należy pamiętać?

tarczeW każdym warsztacie samochodowym niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej ochrony przeciwpożarowej. Podobnie rzecz wygląda w kwestii przechowywania odpadów z warsztatu. Poza segregacją i oznaczeniem należy także wprowadzić podziały na odpady nie niebezpieczne i niebezpieczne. Tutaj musi mieć zastosowanie ściana ogniowa, która chroni przed dalszym rozprzestrzenianiem się pożaru. Ważne są także przegrody i tworzenie trzystronnych boksów na odpady. Ściana przeciwpożarowa ma chronić ponadto przed większym zanieczyszczeniem powietrza, a także stanowić ochronę i zabezpieczenie przed rozprzestrzenianiem się ognia na budynki użytkowe czy prywatne. Alarmy, a także czujniki dymu to kolejne elementy, które powinny znaleźć się na wyposażeniu warsztatu, ale i w miejscach zadaszonych, gdzie przechowuje się odpady.

Co podlega obowiązkowi rejestracji?

Wprowadzając na terytorium kraju oleje, smary, a także opony należy taki zakup zarejestrować. Nie tylko warsztaty zajmujące się naprawą, ale również punkty zbierania pojazdów, a także stacje demontażu czy lakierownie należy zarejestrować. Akumulatory, baterie, a także wszelki sprzęt elektryczny i elektroniczny nieodpowiednio segregowany czy przechowywany stanowi duże niebezpieczeństwo dla środowiska i prowadząc działalność, gdzie się je wykorzystuje bądź składuje należy ten fakt zgłosić i zarejestrować w BDO.

Warsztaty wytwarzają wiele odpadów, w tym niebezpiecznych, dlatego ich właściciele muszą nie tylko pamiętać o prowadzeniu ewidencji, ale wprowadzać takie rozwiązania, dzięki którym nie dojdzie do degradacji środowiska.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij