Regulamin sklepu internetowego — co musi zawierać

Regulamin sklepu internetowego — co musi zawierać?

Każdy przedsiębiorca sprzedający za pośrednictwem internetu powinien udostępniać klientom regulamin sklepu. Jego przygotowanie nie należy do najprostszych zadań. W internecie krąży wiele wzorów, jednak nie wszystkie odpowiadają aktualnym wymogom, a najmniejszy błąd w regulaminie, może przedsiębiorcę słono kosztować. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak go poprawnie sformułować i jakie informacje w nim zawrzeć.

Czy sklep internetowy musi mieć regulamin?

Teoretycznie każdy, kto prowadzi internetowy biznes, powinien go posiadać i udostępniać klientom, ale nie musi. Leży to całkowicie w interesie przedsiębiorcy. Określa to ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Regulamin sklepu internetowego przygotuj we współpracy z prawnikiem, ponieważ mnogość informacji, które muszą być w nim zawarte, mogą nastręczać sporych trudności. Musi on bowiem określać m.in. rodzaj i zakres usług, warunki ich świadczenia, wymagania techniczne, warunki zawierania i rozwiązywania umów i tryb postępowania reklamacyjnego. Nieposiadanie regulaminu będzie skutkowało tym, że klient będzie mógł wymagać od przedsiębiorcy spełnienia usługi w sposób, który jest niemożliwy do wykonania dla usługodawcy.

Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego?

Każdy regulamin sklepu działającego w sieci musi zawierać zagadnienia wstępne dotyczące tożsamości przedsiębiorcy oraz wszelkie dane pozwalające na jego identyfikację i określające rodzaj prowadzonej działalności. W zagadnieniach wstępnych umieszcza się nazwę usługi i nazwę firmy ją świadczącej. Muszą znaleźć się tu również dane teleadresowe, numer wpisu do KRS oraz numery NIP i REGON. W tej części nie zaszkodzi zawszeć także definicji używanych w dalszej kolejności pojęć jak „usługodawca”, „usługobiorca”, „administrator danych osobowych” itp. To pozwala uniknąć nieporozumień związanych z błędną interpretacją zapisów regulaminu.

W treści regulaminu powinno znaleźć się określenie warunków korzystania z usługi wyjaśniające warunki techniczne konieczne do odbioru usługi przez klienta. Ten zapis dotyczy systemu operacyjnego, przeglądarki bądź wtyczek potrzebnych do obsługi strony. Można zawrzeć również informacje o konieczności zaakceptowania warunków regulaminu jeszcze przed dokonaniem zakupu w danych sklepie internetowym, założenia konta lub potwierdzenia pełnoletności kupującego.

Kolejnym aspektem regulaminu muszą być zasady wykonywania umowy określające usługi oraz związane z nimi działania dozwolone i zabronione. Dotyczy to sposobów dostarczania towaru i metody płatności. W tej części należy także zawrzeć informacje związane ze skutkami niewywiązywania się z warunków umowy oraz czas świadczenia usług.

Bardzo ważną częścią regulaminu sklepu internetowego są zapisy dotyczące zawierania, zmiany oraz rozwiązywania umowy. Tworząc ją, należy bezwzględnie przestrzegać praw konsumentów, którzy w przypadku zawarcia umowy na odległość, mają prawo do odstąpienia od niej bez podania przyczyny. Konieczna jest jednak deklaracja na piśmie złożona w terminie 10 dni od dnia przekazania zakupionej rzeczy. W przypadku odstąpienia od umowy uważana jest ona za niezawartą, a konsument jest zwolniony z jakichkolwiek zobowiązań.

Natomiast przedsiębiorca, zawierając umowę na odległość, ma obowiązek poinformować klienta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Taką informację najlepiej dołączyć do przesyłki.

W końcowej części regulaminu dobrze opisać również inne zagadnienia jak zasady udzielania gwarancji na sprzedawane produkty czy sposób postępowania w przypadku reklamacji.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij